تاثیر سابقه ی خانوادگی بیماریها کاردیومتابولیکی بر عوامل  خطر این بیماریها در کودکان

20 مه 2016- تحقیقات جدید نشان می دهد که کودکان دارای سابقه ی خانوادگی بیماریهای قلبی عروقی و یا دیابت نوع 2 دارای میزان کلسترول بسیار بالاتری نسبت به کودکانی هستند که دارای سابقه ی خانوادگی این بیماریها نمی باشند. نتایج این تحقیق درمجله ی  Diabetdagiaمنتشر شد.

محققان هلندی نشان دادند یک سوم از کودکان شرکت کننده در این مطالعه که به مدت 12 سال بطول انجامید،  دارای سابقه ی خانوادگی قوی برای یک یا هر دو این بیماریها بودند. همچنین در این گروه از افراد مارکرهای کاردیومتابولیکی درسطح نامطلوبی قرار داشت: کلسترول تام و نسبت کلسترول تام به کلسترول HDL  آنها نسبت به افرادی با سابقه ی فامیلی متوسط یا بدون هیچ سابقه ی فامیلی بالاتر بود. کودکانی که میزان این نشانگرها در آنها افزایش یافته بود، درمعرض خطر بالاتری برای حملات قلبی یا سکته ی مغزی در بزرگسالی  قرار می گیرند.

سابقه ی خانوادگی بیماری منعکس کننده ی ترکیب پیچیده ای از ویژگی های ژنتیکی، محیطی و شیوه ی زندگی است که توسط اعضای خانواده به نسل بعد منتقل می شود و اطلاعات ارزشمندی را در مورد بسیاری از عواملی که خطر ابتلا به  بیماری را در کودکان  تحت تأثیر قرار می دهد، ارائه می دهد.

 در این مطالعه هر دو بیماریهای قلبی عروقی در قالب حملات قلبی( انفارکتوس میوکارد یا MI) و سکته ی مغزی و دیابت نوع 2 که غالباً با هم رخ می دهند و عوامل خطر به اشتراک گذاشته شده از جمله فشارخون بالا، تغذیه ی ناسالم، فقدان فعالیت فیزیکی و چاقی یا اضافه وزن در نظر گرفته شد. درحالیکه  این بیماریها در مطالعات قبلی بررسی شده اند اما اطلاعات مهم سابقه ی خانوادگی ابتلا به  بیماری قلبی- عروقی ودیابت نوع 2 در نظر گرفته نشده بود، به همین دلیل این مطالعه اولین پژوهشی است که به بررسی وقوع هر دو بیماری در میان دو نسل از والدین و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها(پدری و مادری) و ارتباط آن با فاکتورهای خطر قابل اندازه گیری در کودکان  پرداخته  است.

 از کودکان و خانواده های آنها که در یک مطالعه ی مبتنی بر جمعیت همگروهی تولد درهلند بنام "پیشگیری و شیوع اسم و آلرژی کنه ((PIAMA)" شرکت داشتند، دراین پژوهش دعوت به عمل آمد.

خارج از گروه اصلی که شامل 3963 کودک متولد شده درسالهای 1996 و 1997 بود، 1511 شرکت کننده  در یک ارزیابی بالینی درسن  12 سالگی و حوالی 14 سالگی  در این مطالعه  شرکت کردند. والدین آنها از طریق پرسشنامه هایی سابقه ی فامیلی  CVDو دیابت خود را بیان کردند. درمجموع دراین مطالعه 1374 کودک (شامل 704 دختر و 670 پسر) شرکت داشتند که هم از نظر بالینی درسن 12سالگی  بررسی شدند و هم  گزارشات والدین آنها در مورد سابقه ی فامیلی  بیماریشان ثبت گردید.

از والدین خواسته شد هر گونه سابقه ی MI، سکته ی مغزی ودیابت را در والدین و پدربزرگ و مادربزرگ های بیولوژیک کودک در گزارش خود بیان کنند. همچنین سن ابتلا به این بیماریها را مشخص نمایند. سپس سابقه ی فامیلی هر کودک بر اساس شدت خطر موجود طبقه بندی شد و چنانچه دارای سابقه ی فامیلی این بیماریها نبودند در طبقه بندی "بدون سابقه ی فامیلی" و اگر 1 یا 2 پدربزرگ یا مادر بزرگ آنها درسنین بالا به این بیماریها مبتلا بودند درطبقه بندی  " سابقه ی فامیلی متوسط" و چنانچه یکی از والدین یا حداقل یکی از پدربزرگ یا مادر بزرگها درسنین جوانی به این بیماریها مبتلا شده بودند و یا 3 تا 4 پدر بزرگ یا مادر بزرگ درسنین پیری به این بیماریها مبتلا بودند، در طبقه بندی "سابقه ی فامیلی قوی" قرار گرفتند. سن شروع زودرس در ابتلا به این بیماریها (MIوسکته ی مغز) کمتر از 55 سال برای پدربزرگ ها و کمتر از 65 سال برای مادربزرگ ها  درنظر گرفته شد.

 درحالیکه برای دیابت سن شروع  زودرس برای پدربزرگها و مادربزرگ ها کمتر از 50 سال درنظر گرفته شد، این طبقه بندی مانند طبقه بندیهای قبلی درمطالعات پیشین بود. شیوع  CVDودیابت دروالدین این کودکان قابل مقایسه  با سن جمعیت عمومی در هلند  بود.

 از کودکان درسن 12 سالگی طیف وسیعی از آزمایشات  بالینی گرفته شد : شاخص توده ی بدنی، اندازه ی دور کمر، کلسترول، فشارخون، هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1C) که روش استاندارد سنجش قندخون در دیابت است. دیگر ویژگی های استفاده شده برای توصیف کودکان در این مطالعه عبارت بود از:  جنیست، قومیت(هلندی- غیرهلندی –غیرهلندی وغیرغربی) سن، وضعیت بلوغ و همچنین سن والدین، میزان تحصیلات والدین و BMIوالدین در نظر گرفته شد.

 آنالیز نتایج نشان داد: به طورکلی، کودکانی با سابقه ی خانوادگی CVDو یا دیابت متوسط دارای نشانگرهای  قبلی متابولیکی نامطلوب نبودند، درحالیکه  کودکانی  که دارای سابقه ی  خانوادگی CVD  و یا دیابت قوی بودند در مقایسه با کودکان  فاقد سابقه ی خانوادگی این دو بیماری ، دارای  نشانگرهای  قلبی متابولیکی نامطلوب  بودند.

تنظیم نتایج برای BMIوالدین و یا حتی BMIکودکان تغییر چندانی در برآورد اثر شاخص های مختلف قلبی درکودکان دارای سابقه ی خانوادگی قوی این دو بیماری ایجاد نکرد.

نویسندگان مقاله ابراز داشتند: مطالعه ما  اولین پژوهش در مورد سابقه ی دیابت و CVDدر دو نسل است. این یافته ها به یافته های قبلی در مورد کودکان 12 ساله از مطالعه ی گروهی معاصر افزوده شد. این نتایج نشان می دهد که سابقه ی MIو دیابت در والدین و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ممکن است  عوامل خطر مهم  و مرتبطی برای دورکمر نامطلوب، سطح کلسترول و هموگلوبین A1Cباشد و به طور  بالقوه خطری برای بیماری قلبی آینده برای آنها باشد که تاحد زیادی مستقل از BMIوالدین وکودک است.

آگاهی ازارتباط بین شاخص های قلبی درکودکان با سابقه ی خانوادگی آنها می تواند انگیزه ی خانواده ها را  در پیروی از شیوه ی سالم زندگی افزایش دهد وهمچنین می تواند گروه هدف را برای انجام مداخلات  پیشگیرانه مشخص  نماید. غالباً برای گروه های دارای خطر بالاتر (خانواده هایی با درآمد کمتر و اقلیت های قومی ) دسترسی به استراتژیهای پیشگیرانه  سخت تر است.

ارتباط بین سابقه ی خانوادگی این بیماریها و نشانگرهای قلبی متابولیکی حتی پس از تنظیم نتایج با توجه به  BMIوالدین وکودک همچنان ثابت می ماند،  به همین دلیل استفاده از  BMIبه عنوان شاخصی برای شیوه ی زندگی (مانند رژیم غذایی یا فعالیت بدنی) نمی تواند  بطور کامل ارتباط بین سابقه ی خانوادگی  بیماری و عوامل خطر مشاهده شده در کودک را توضیح  دهد.

 نویسندگان مقاله خاطر نشان کردند که حتی کودکان دارای وزن سلامت می توانند  درمعرض خطر میزان  نامطلوبی از مارکرهای کاردیومتابولیکی  باشند، اگر والدین یا پدربزرگ ها و مادر بزرگ های آنان دارای سابقه ی MIیا دیابت باشند.

 آنها افزودند: مطالعات آتی بخصوص با تمرکز بر رفتارهای شیوه ی زندگی که از یک نسل به نسل بعد منتقل می شوند و ممکن است بخشی از ارتباط دیابت و CVDرا درنسل های متعدد، موجب شود، انجام خواهد شد.

محققان نتیجه گیری نمودند که یک سوم از کودکان دراین تحقیق که دارای سابقه ی فامیلی قوی برای CVDو یا دیابت بودند دارای مقادیر بالاتری کلسترول تام بوده و کسرکلسترول تام بر کلسترول HDLدر این کودکان نسبت به  کودکانی که سابقه ی فامیلی این دو بیماری را نداشتند، بالاتر بود. سابقه ی خانوادگی بیماریهای قلبی عروقی و دیابت بطورمستقل با نشانگرهای کاردیومتابولیکی نامطلوب این بیماریها در کودکان ارتباط دارد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/05/160530190114.htm